Ne e mereu frica de ceva….



Ne e mereu frica de ceva si ne traim frica voluptos, lacom, practicând, ca pe un sport agreabil, numaratoarea inversa.

Suferim, se pare, de un masochism galopant, cu înfățișări diverse: ne place să ne cultivăm spaimele, să colecționăm vești proaste, să anticipăm catastrofe (sau să le urmărim febril pe cele care au loc aiurea), să degustăm nefericirea altora, să ne simțim înconjurați de primejdii iminente.

În această vicioasă înclinație, beneficiem de sprijinul neprețuit al presei, care capitalizează eficient pe seama angoaselor noastre.

Ernst Jünger observase deja, acum câteva decenii, că simpla nevoie de a urmări știrile de mai multe ori pe zi e un simptom de neliniște.

Antenele, mereu mai numeroase, de pe casele noastre dau peisajului urban aspectul unui chip cu părul măciucă, scuturat de aprehensiuni sumbre.

Evident, nu lumea de azi a inventat frica. Există o istorie a fricii de care s-au ocupat, laborios, o sumedenie de savanți.

De la fobiile Antichității la teroarea anului 1000, de la superstițiile curente la marile texte apocaliptice, dispunem de un enorm inventar al temerilor omenești. Unii pretind că după secolul al XVII-lea lumea s-a mai potolit. Știința a înlăturat, zice-se, panica rudimentară dinaintea stihiilor și a penumbrelor magice, populația globului s-a mai deșteptat.

Nu cred.

Vechile spaime au fost înlocuite de unele noi, ba a apărut chiar o specie nouă de frică, numită de sociologi și psihologi "frica-divertisment".

Căutăm frisonul groazei ca pe o plăcere, așa cum ne pregătim să petrecem o seară agreabilă urmărind la televizor un "horror".

Nu e zi să nu fim intoxicați de "informații" spectrale privind fie realitatea imediată, fie realitatea continentală sau planetară, fie cea cosmică.

De mare succes se bucură, de pildă, "încălzirea globală".

Dârdâim sub nămeți, alunecăm pe gheață, nu ne mai putem deszăpezi trotuarele și automobilele, dar citim terorizați despre inflamația generală în care vom sucomba curând.

Vom muri de cald, ne vom trezi într-o bună zi cu polul nord în cana de cafea și cu Fram ursul polar în curte.

Mai sunt, apoi, sezonierele gripe animaliere. Armate de viruși aviari și porcini ne pândesc după colț, guturaiul capătă grimase de pandemie. Să nu uităm însă meteoriții, SIDA, dezastrele ecologice, demografice, financiare, uraniul iranian, Bin Laden, mogulii, anul 2012 și școala de la Păltiniș, cu ucigașul ei monopol cultural și politic.

Coborând în pitorescul parohial, vom vorbi despre amenințătorul guvern Boc (dacă suntem pesedizanți), despre riscul mortal al unei eventuale guvernări PSD (dacă suntem pedelizanți) și, oricum, despre nenorocul fatal al realegerii lui Băsescu (dacă nu mai știm asupra cui să ne delegăm amocul). Pe scurt, situația e albastră.

(Sau violetă?). Țara e năruită. Mâine-poimâine ne vom da la cap unii altora sau vom emigra pe altă planetă.

"Vrei să spui că totul e în regulă? Că exagerăm când spunem că lucrurile merg prost?" - vor protesta unii și alții pe agitatul meu forum (exterior). Nu. Știu că țara se bâlbâie și că vremurile sunt grele.

Dar nici psihologia drobului de sare nu ajută. Și nici obiceiul de a pune frică peste frică, de a înrăutăți răul și de a urâți urâțenia, oricât rating ar aduce acest obicei.



O singură frică pare să fi dispărut cu totul din lumea noastră: frica de Dumnezeu, în care trăiau, nu de mult, înaintașii noștri.

Iar când frica de Dumnezeu dispare, toate celelalte frici, mici și mari, invadează scena în devălmășie.



Andrei Plesu

16 feb 2010