No SSO cookie

Recomanda prietenilor Utilecopii.ro

Consideri ca Elemente nutritive indispensabile vietii poate fi de folos si prietenilor sau cunostintelor tale?

Da un share si spune-le si lor despre acesta!

Elemente nutritive indispensabile vietii

In Alimentatie , adaugat in
(0/ 0)
Printeaza Articol

Pentru o buna functionare, organismul uman are nevoie de proteine, lipide, glucide si vitamine. Afla ce alimente contin acesti nutrienti si care este cantitatea necesara.

Alimentele se impart in trei categorii:

- proteine (albuminoide) - factori de nutritie plastici

- lipide si glucide - factori energetici elemente minerale 

- vitamine - factori biocatalitici

Proteinele


Sunt cele mai importante componente ale organismului, ele servind la constructia, formarea, dezvoltarea, regenerarea si repararea uzurii organice a tesuturilor.

De aceea li se mai spune "factori de nutritie plastici" sau "substante plastice". Au cel mai important rol in desfasurarea fenomenelor vitale. Acopera 12-15% din ratia calorica.

Ratia zilnica recomandata de nutritionisti la un adult de 70 kg, este de 70 g proteine/zi, adica 1g/kilocorp, din care aproximativ jumatate trebuie sa fie de origine animala, provenind din branzeturi, oua, carne, iar restul din vegetale ca fasolea, mazarea, linte, soia si din produse de panificatie.

Cu cat consumul de calorii este mai mare, cu atat ratia de proteine trebuie majorata. La 3500-4000 de calorii pe zi, ratia este de 1,5g/kilocorp, adica 100-150g/zi, proportie recomandata pentru persoanele active, cu consum mare de energie datorat efortului fizic.

O dieta bogata in proteine influenteaza favorabil activitatea sistemului nervos central si mareste forta fizica. In schimb excesul poate genera tensiune arteriala, afectiuni hepatice si renale, guta si poate favoriza aparitia cancerului.

Pentru activitati sedentare, se recomanda ratii de 2200 calorii pe zi. Recomandarile calorice se fac in functie de varsta, sex, greutate corporala, anotimp, clima, munca depusa etc.

In cazul femeii insarcinate, trebuie sa se asigure un supliment alimentar de 450 de calorii pe zi, in ultimile 3 luni de sarcina, iar in timpul alaptarii copilului chiar 1000 de calorii pe zi.

In perioada sarcinii, femeia trebuie sa consume 85-100g/zi de proteine, din care jumatate sa fie de origine animala, diminuand astfel tulburarile de sarcina si chiar riscul pierderii acesteia.

Deci, femeii gravide in a doua jumatate a sarcinii, care are activitati cu cheltuiala mica de energie, i se recomanda 2800 de calorii pe zi si 100g de proteine, dintre care 50 de origine animala.

Celei care depune efort cu consum moderat de energie i se recomanda 3200 de calorii pe zi si 110g de proteine pe zi, cu 55g de origine animala.

La femeile care alapteaza si depun putin efort, ratia este de 3000 de calorii pe zi cu 110g de proteine dintre care 60g sa fie de origine animala.

La cele ale caror activitati presupun cheltuiala moderata de energie, ratia este de 3500 de calorii pe zi si 120g de proteine, dintre care 60g de origine animala.

La copiii cu varsta cuprinsa intre 1 si 3 ani, ratia medie este de 1300 de calorii pe zi, cu 47g de proteine dintre care 35 de origine animala. La cei cu varsta cuprinsa intre 4 si 6 ani, avem 1700 de calorii pe zi cu 55g de proteine, dintre care 40 de origine animala.

La 7-9 ani se impun 2000 de calorii pe zi cu 67g de proteine si 45 de origine animala. La 10-12 ani avem 2500 de calorii pe zi cu 80g proteine si 45 de origine animala.

Valoarea energetica a fiecarui aliment se exprima in calorii.

1g de proteine = 4 calorii

Alimentele si proportiile in care gasim proteinele pentru necesarul zilnic:

10 g de proteine animale le putem obtine din: 300g de lapte; 60g de branza de vaca, urda, parizer; 50g branza telemea, carne macra, salam, peste; 40g branza de burduf, cascaval, muschi tiganesc etc.

SAU

100g de :

- lapte de vaca = 3,3g proteine x 4

- iaurt  = 3,3g smantana = 2,8g unt = 1g branza de vaca = 20,9g cascaval = 21,3g oua = 13,6g muschi de vita = 18,9g carne de porc slaba = 20,3g carne de porc grasa = 15,1g slanina afumata = 10,5g gaina = 19,3g peste = 19,8g icre = 20,9g

Atentie ! se pare ca proteinele animale nu sunt indispensabile vietii.

Cereale, derivate si zarzavaturi cu cantitati mai semnificative:

100g de :

- paine alba = 9,3g proteine

- paine neagra = 9,7g orez = 1,8g macaroane = 2,7 biscuiti = 10g ardei gras = 1,2g castraveti = 0,7g conopida = 2,4g spanac = 2,3g varza = 1,4g fasole verde = 2,4g mazare verde= 6g patrunjel verde = 3,7g praz = 2,5g telina = 1,7g urzici = 5,5g cartofi = 2g hrean = 3,2g usturoi = 4,4g ciuperci = 4,4g ciuperci uscate = 41,7g

La fructe valorile sunt sub un gram. In schimb la fructele uscate avem :

100g de :

- caise = 4,7g proteine

- castane = 6,2g curmale = 2g prune = 2g smochine = 4,3g stafide = 2,6g arahide = 25,8g alune =15,6g nuci = 18,4g migdale = 21g

Lipidele si glucidele


Lipidele, cunoscute si sub numele de grasimi, au rol energetic si plastic. Ele se depun in interiorul celulelor sub forma unor granulatii grasoase sau sub forma de grasimi la nivelul tesuturilor.

Lipidele acopera 20-30% din ratia calorica. Specialistii recomanda 1-2 g lipide/1kilocorp/zi. Ca si proteinele, lipidele sunt fie de origine animala, regasite in unt, untura, slanina, fie de origine vegetala, regasite in ulei de masline, floarea soarelui, dovleac, germeni de porumb, soia, nuca, arahide etc.

In urma experientelor de laborator, s-a constatat ca o dieta lipsita total de lipide duce la incetinirea ritmului de crestere, pana la oprirea totala a acestuia, provocand si descoamare si eczeme periculoase la nivelul pielii.




Cuvinte cheie: Alimente bogate in proteine , Alimente bogate in grasimi , Vitamine pentru copii



Posteaza un comentariu folosind contul de Utilecopii.ro

btn_anunturi

Reclama
close_button

Autentificare

Nu sunteti membru inca ?

Dureaza doar cateva minute sa va inregistrati.

Inregistrati-va acum

Adresa email
Parola
Ati uitat parola?